Actualitat

General

Curs Educació Emocional

Els propers divendres 22/03 i 29/03 a les 17h s’impartiran a l’escola els cursos d’Educació Emocional per a famílies que ha gestionat l’AMPA juntament amb l’escola.

Us hi esperem!

Apunteu-vos al llistat que tindrà la Míriam.

General

Les nostres PLACES FORTES

Ens passa a tots: la placeta dels avis, el parc del CAP, els gronxadors del mercat… ens fem nostres els espais públics, ens hi identifiquem i ens els apropiem batejant-los al nostre gust. Però valdria la pena, un cop l’any, aixecar el cap, mirar les plaques i descobrir alguns dels noms que porten aquests refugis dedicats al lliure albir de les nostres criatures al barri.

Aquestes són les nostres PLACES FORTES:

1. 

Dona ambiciosa i tenaç, va dirigir com a Presidenta del Consell d’Administració de Biada Elizalde y Cía. marca catalana d’automòbils i motors d’aviació. Durant la seva presidència es van produir grans canvis orientats a la modernització en la companyia. Materialitzant-se finalment en un gir en l’orientació del negoci, deixant de banda els motors d’automòbils, per centrar-se únicament en el sector de l’aviació.

2.

Il·lustradora i pintora, se la considera la precursora de l’Art Déco a Catalunya. Filla del pianista i compositor Isaac Albéniz, visqué i es formà a les principals capitals europees, arribant a parlar entre set i vuit idiomes. Implicada sempre en els ambients intel·lectuals i culturals de l’època, va ser una artista polifacética. Sent un dels principals temes de la seva obra: els retrats de joves modernes, que transportaven a un ambient culte i elegant, representant un nou model de dona en cerca de la seva llibertat.

3. 

Novel·lista, narradora, autora teatral i poeta. En la seva obra analitza la situació de la dona en la societat de l’època tot i que, com altres escriptores del seu temps, va haver d’amagar la seva identitat sota el pseudònim de Víctor Català. La seva segona novel·la, Solitud (1905), una de les obres literàries cabdals del modernisme i traduïda a més d’una dotzena d’idiomes, explica com la seva protagonista, Mila, lluita contra el seu entorn social buscant la seva pròpia veu. La Caterina és un referent indiscutible per a la llarga tradició d’escriptores en llengua Catalana.

4.

Comtessa de Provença i reina consort de Nàpols i Sicília, fou l’última comtessa catalana del comtat. Es deia que era posseïdora d’una bellesa encisadora, així com d’una forta personalitat, empenta i una gran fermesa. Aprofità que el seu marit hagués de marxar a fer la guerra a la croada d’Egipte, per governar Provença amb gran encert, lluny de la seva ombra.

5.

Constança d’Aragó i d’Entença, princesa d’Aragó i reina consort de Mallorca, filla d’Alfons III el Benigne de Catalunya-Aragó i de la seva primera muller, Teresa d’Entença del llinatge dels Entença, germana de Pere el Cerimoniós (entre d’altres), esposa de Jaume III de Mallorca, néta de Jaume II d’Aragó El Just i besnéta de Jaume I d’Aragó El Conqueridor. Amb tot això al damunt, la Constança encara va aconseguir trobar temps per dedicar-se a la seva gran passió: la poesia, essent la única poetessa en formar part de important Cançoner Vega-Aguiló de poesia catalana i occitana medieval.

6.

Religiosa francesa fundadora del Sagrat Cor de Jesús. Nascuda durant la Revolució Francesa, va ser una dona carismàtica, bolcada en el proïsme i oberta als nous temps. Va prendre partit a favor de l’educació de les noves generacions de dones a través de la formació en humanitats, arts, idiomes i esport. A la seva mort, més de 9.000 alumnes eren educades en centres oberts per ella.

7.

Escriptora i activista social francesa, considerada una de les fundadores del feminisme modern. Després d’un viatge al Perú buscant les seves arrels, es divorcia del seu marit que intenta assessinar-la sense èxit. Un cop recuperada la normalitat, va empendre varies campanyes per tot França a favor de l’alliberament de la dona, els drets dels treballadors i en contra de la pena de mort, convertint-se en la primera dona en parlar del socialisme (arribant a influenciar a Karl Marx). Seva és la consigna: “Proletaris del món, uniu-vos.”

8.

Fou considerada una nena prodigi, concertista d’arpa i compositora, amb catorze anys ja era rebuda amb honors als millors teatres i salons de la noblesa d’arreu del món. Entre els seus admiradors hi constaven Lizt, Wagner o Strauss. La Clotilde, dona amb un gran compromís social, va aprofitar aquesta fama mundial per lluitar contra les injustícies i les desigualtats. Va ser una destacada antiesclavista, activista contra la pena de mort, formà part d’una associació de dones per la pau i va crear i inaugurar l’Acadèmia de Ciències, Arts i Oficis per la Dona. Amb molta clarividència va crear els Asils Internacionals de Lactància, embrions del que (molts anys després) arribaran a ser les escoles bressol.

9.

L’Anaïs va ser la primera fotògrafa professional de Catalunya, de les primeres a realitzar daguerreotips i es va especialitzar en targetes de visita. Definida com a dona extremadament enèrgica per qui la va conèixer, a l’Anaís hem d’agrair-li que fes arribar de seguida el flamant cinematògraf dels germans Lumiere a Barcelona el 1896, fent gala d’una finíssima visió de futur. Va conduir amb fermesa un exitós negoci fotogràfic familiar al llarg de tres generacions. Al seu darrer adéu, amb 82 anys, hi van assistir 45 nets i 18 besnéts!

10.

Jove de fortes conviccions, no va dubtar en deixar la sastreria familiar per creuar mig món fins a Moscou per formar-se. De tornada, participà en la creació del Partit Comunista Català (PCC), Joventuts del qual fou nomenada Secretaria General. Esdevingué icona de la mobilització popular contra el franquisme, gràcies a la seva participació com a miliciana en els primers combats de la guerra civil española. Sent exemple per a moltes companyes, refusant el paper tradicional atribuït a les dones durant la primera meitat del segle XX.

 

 

General

1er curs anual de la FaPaC : “Educació inclusiva”

El curs és gratuït per a qualsevol persona d’una AMPA/AFA federada a la FaPaC i per a qualsevol estudiant de centres públics (estudis obligatoris i postobligatoris). Per a la resta de persones, la totalitat del curs té un cost de 20 euros per qualsevol de les modalitats (presencial o virtual).  

El curs s’ofereix en modalitat presencial i/o virtual

El 1er curs anual s’imparteix de forma presencial, però també es pot seguir de forma virtual a través de l’accés streaming a totes les formacions i als materials de suport pedagògic que facilitaran les persones ponents. Qualsevol persona que s’inscrigui de forma presencial pot accedir a la modalitat virtual a través de la nostra plataforma de formació online. També és possible inscriure’s només al curs virtual.

Independentment de la modalitat escollida per accedir al curs, cal inscripció prèvia per poder assistir a qualsevol de les sessions del curs o visualitzar el curs en la modalitat virtual.

IMPORTANT: Curs amb reconeixement de l’Institut de Desenvolupament Professional (ICE-UB) per a qualsevol persona assistent i/o que segueixi el Curs Anual a través de la modalitat virtual (ambdues opcions amb més del 80% d’assistència o seguiment). Per tant, s’expedirà un certificat de formació a les persones assistents.

A més, el certificat d’aquest curs s’incorporarà directament a l’expedient de formació del professor/a assistent. El Curs té els mateixos efectes per al professorat que les activitats incloses en el pla de formació permanent del Departament d’Educació.

I curs anual de la FaPaC : “Educació inclusiva”

Dates: 5, 7, 12 i 14 de març de 2019, de 17.30 h a 20.30 h

Lloc: Centre Cívic de la Lleialtat Santsenca, al barri de Sants de Barcelona (Carrer d’Olzinelles, 31)

 

Inscripció gratuïta. (gratuït per a qualsevol persona d’una AMPA/AFA federada a la FaPaC i per a qualsevol estudiant de centres públics (estudis obligatoris i postobligatoris))

Inscripció de pagament. (resta de persones, la totalitat del curs té un cost de 20 euros per qualsevol de les modalitats (presencial o virtual))

General

Acords del Consell de Direcció 2019

Oferta inicial dels ensenyaments obligatoris del proper curs 2019-2020

S’ha aprovat l’oferta inicial dels ensenyaments obligatoris del proper curs 2019-2020 que es donarà a conèixer properament en una roda de premsa.

Modificació de l’Àrea d’influència de l’Escola Francesc Macià

S’ha aprovat l’ampliació de l’Àrea d’influència de l’Escola Francesc Macià.

Més informació: Mapa de l’àrea d’influència modificada, PDF

Adscripcions per al curs 2019-2020

S’ha aprovat la proposta d’adscripcions per al curs 2019-2020.

Més informació: Adscripcions d’educació primària a educació secundària obligatòria

Pressupost per al 2019

S’ha presentat la proposta d’avantprojecte del pressupost per al 2019 i les plantilles del Consorci d’Educació de Barcelona i centres docents i serveis educatius públics de titularitat municipal pel curs 2018-2019. La seva aprovació està pendent del tràmit d’aprovació dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya.

Proposta d’inversions i RAM per al 2019

S’ha presentat el mapa d’actuacions RAM previst per al 2019 i s’ha aprovat la priorització d’inversions en construcció de nous equipaments.

Més informació: Actuacions RAM del Consorci d’Educació de Barcelona en equipaments educatius públics, pdf

Protocol d’assetjament

S’ha aprovat el Protocol d’actuació per atendre situacions d’assetjament entre iguals, detectades en l’àmbit escolar.

L’objecte d’aquest protocol és definir les responsabilitats i procediment d’actuació per atendre les situacions d’assetjament escolar entre iguals, que es produeixin als centres públics o privats. S’ha adaptat a l’àmbit de Barcelona del Protocol de prevenció, detecció i intervenció enfront l’assetjament entre iguals que disposa el Departament d’Educació.

Més informació: Protocol d’actuació per atendre situacions d’assetjament entre iguals, detectades en l’àmbit escolar a la ciutat de Barcelona, pdf

Informe sobre l’alumnat NESE i mesures per al curs 2019-2020

S’ha presentat l’informe d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu per raons socioeconòmiques (NESE – TIPUS B) i els resultats de la prova pilot del procés de preinscripció del passat curs 2018-2019 en la reserva de places de l’alumnat beneficiari del Fons extraordinari d’ajut d’emergència social per a infants de 0 a 16 anys de l’Ajuntament de Barcelona.  S’han aprovat les mesures a desplegar per part del Consorci d’Educació en relació amb el procés d’escolarització de l’alumnat per al curs 2019-2020 a la ciutat de Barcelona.

Més informació: Mesures a desplegar per part del Consorci d’Educació en relació al procés d’escolarització de l’alumnat per al curs 2019-2020, pdf

Acord de donació de la Fundació Randastag a favor de l’EMAV

Es ratifica l’acord de donació de la Fundació Randastag a favor de l’EMAV destinats a les beques d’alumnes del centre amb discapacitat igual o superior al 33%.

Més informació: Acord de la la Funció Tandastag a favor de l’EMAV

General

[Assemblea] 25 de gener vine a dir-hi la teva!

El proper divendres 25 de gener a les 16h45 tindrà lloc l’Assemblea Ordinària de l’AMPA amb el següent ordre del dia:

  1. Aprovació, si s’escau, dels pressupostos per al 2019
  2. Informació sobre la reunió amb la direcció de l’escola
  3. Informació sobre la reunió del Consell Escolar
  4. Comissions

Hi haurà monitoratge gratuït!

Vine a l’assemblea i construim escola plegats!

#TotsSomAmpa #TotsSomEscola #TotsFemCarlit

 

General

La Revolució de les joguines

Les joguines n’estan tipes que les classifiquin per sexes seguint uns estereotips absurds i imposats per una societat rígida i arcaica. És per aquest motiu que s’han organitzat a través del Sindicat de Joguines i han començat la Revolució. I tu, què faràs? T’hi sumes, a la Revolució?

Ens encanta aquesta iniciativa sorgida gràcies a la col·laboració entre l’AFA i l’escola Fructuós Gelabert. Ens agrada tant que la compartim per inspirar-nos-hi! <3

 

St. Jordi inclusiu General

Per un Nadal lliure d’estereotips, recuperem aquest article

Per un Sant Jordi reflexiu, inclusiu i (més) feminista

Com deia l’escriptor mexicà Sergio Pitol, “un és els llibres que ha llegit”. Els contes fan volar per móns desconeguts, desperten la imaginació i són una font d’inspiració i creació. Però, sobretot, les històries contades són transmissores de valors alhora que fan reflexionar i créixer.

Massa sovint, però, els contes que expliquem als nostres fills encara reflecteixen models sexistes i estereotips de gènere. La Llegenda de Sant Jordi n’és un bon exemple: l’home, el Cavaller valent, forçut i aventurer, que ha de salvar la princesa dèbil i fleuma de ser devorada pel Drac.

Com que els contes tenen aquest potencial de fer volar la imaginació i on tot és possible, oferir històries sensibles i que realcin valors com la solidaritat, el respecte, la bona convivència, la diversitat, l’amor (no romàntic) i la tolerància és una bona manera de construir plegats una societat lliure i millor, on tothom pugui decidir com i amb qui vol viure des del respecte i l’empatia.

Amb aquest objectiu, la comissió d’Inclusió ofereix un llistat de contes per celebrar un Sant Jordi més conscient i reflexiu i més feminista.

  • Don caballito de mar,  de Eric Carle (Autor) +3
  • L’Olivia i les princeses / Olivia y las Princesas de Ian Falconer (Autor) +3
  • ¡YUJU! Príncipe Azúl, ¿Dónde estás? de SYLVIE MISSLIN (Autora) +4
  • Rosa Caramel / Rosa Caramelo de Adela Turin (Autora), Nella Bosnia (Ilustradora) +4
  • La princesa vestida con una bolsa de papel de Robert Munsch  (Autor), Michael Martchenko (Ilustrador) +4
  • L’Artur i la Clementina / Arturo y Clementina de Adela Turin (Autora), Nella Bosnia (Ilustradora)  +5
  • Les princeses també es tiren pets / Las princesas también se tiran pedos de Ilan Brenman (Autor), Ionit Zilberman (Ilustrador) +5
  • La mitad de Juan (El hada Menta) de Gemma Lienas i Massot (Autora), Àfrica Fanlo (Ilustradora) +5
  • Hi ha res més avorrit que ésser una princesa rosa? / Hay algo más aburrido que ser una princesa rosa? Raquel Díaz Reguera (Autora, Ilustradora) +6
  • Quan les nenes volen alt / Cuando las niñas volan alto Raquel Díaz Reguera (Autora, Ilustradora) +6
  • AL PAÍS DE LES MARIETES…: ARRIBA EL CIRC!  text de Maria Navarrete;  il·lustrat per Cristina Villa
  • Elenita de Campbell Geeslin (Autora), Ana Juan (Ilustradora) +6
  • La Historia De Los Bonobos Con Gafas de Adela Turin (Autora), Nella Bosnia (Ilustradora) +6
  • La Mercè vol ser bombera / Mercedes quiere ser bombera, de Monco Beatriz (autora) +7
  • Contes de bona nit per a nenes rebels: 100 històries de dones extraordinàries / Cuentos de buenas noches para niñas rebeldes: 100 historias de mujeres extraordinarias de Elena Favilli  (Autora), Francesca Cavallo (Autora) +8
  • Contes de bona nit per a nenes rebels 2 / Cuentos de buenas noches para niñas rebeldes 2 de Elena Favilli  (Autora), Francesca Cavallo (Autora) +8
  • Las chicas son de ciencias: 25 científicas que cambiaron en mundo (No ficción ilustrados) de Irene Cívico/Sergio Parra (Autor) +11
  • Las Chicas son guerreras : 26 rebeldes que cambiaron el mundo de Irene Cívico y Sergio Parra; ilustrado por Núria Aparicio + 11

St. Jordi inclusiu